کد مطلب:154166 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

جلو خانه مختار میدان جنگ
چون ابراهیم نزدیك خانه رسید صدای جمعیت و اسلحه را احساس كرد، و چون نزدیك تر شد دید شبث بن ربعی از یكطرف بجنگ پرداخته و مختار یزید بن انس را مأمور


جنگ با او ساخته است، و از طرف دیگر حجار بن ابجر بجنگ مختار آمده و احمر بن شمیط در مقابلش صف آرائی كرده است، از دو جانب خانه مختار جنگ درگیر شده است. ابراهیم از پشت سر حجار برآمد، ولی قبل از رسیدن او حجار فهمید لذا فرار را بر قرار ترجیح داد و از پس كوچه ها فرار را پیش گرفتند، و از طرف دیگر قیس بن طهفه با صد سوار به كمك مختار آمد و با كمك یزید بن انس با شبث بن ربعی بجنگ پرداخته آنان كه خود را از جلو و عقب در محاصره لشكریان مختار دیدند متواری شدند و شبث خود را در دارالاماره به ابن مطیع رسانید و به استاندار گفت: مختار قوی گشته و یارانش زیاد شده اند صلاح در این است لشكریانی كه در میدان های شهر پراكنده همه را بخوانی و یك سپاه منظم تشكیل داده از یك سو با مختار بجنگ بپردازی شاید نتیجه بگیری و در غیر این صورت تلاش بی ثمر است.

چون مذاكره شبث با ابن مطیع بگوش مختار رسید خوشحال گردید و نیرو گرفت با جمعیتی كه داشت از خانه بیرون آمد و خود را پشت دیر هند رسانید، و از آن جا ابوعثمان نهدی را به محله شاكر فرستاد تا آنهائی را كه از ترس كعب كه در میدان بشر قرار داشتند جرئت نمیكردند از خانه ها خارج شوند با خود به سپاه مختار برساند، ابونهد در میان محله شاكر فریاد كرد یا لثارات الحسین، یا منصور أمت؛ بدانید كه امیر خاندان پیامبر به دیر هند آمده مرا فرستاده تا شما را نزد او ببرم خدا شما را بیامرزد از خانه ها بیرون بیائید؟

كعب از تصمیم قبیله شاكر آگاه شد به میدان بشر آمد و سر راه بر ایشان گرفت آنان شعار خود را با صدای بلند می خواندند و بر او حمله كردند، كعب چون دید در مقابل حمله آنان نمی تواند مقاومت كند لذا راه آنان را آزاد گذاشت تا ایشان به مختار پیوستند.

عبدالله بن قراد خثعمی نیز وقتیكه شنید مختار به دیر هند آمده با دویست نفر از بستگانش آهنگ مختار نمود ایشان نیز در راه با سپاه كعب برخوردند ابتداء از دو طرف صف بندی كردند ولی چون كعب فهمید این ها از افراد قبیله اویند از جلو راهشان كنار رفتند و ایشان توانستند بدون جنگ به مختار بپیوندند.

در اواخر شب قبیله شبام از خانه ها بیرون آمدند و در میدان مراد اجتماع كردنند خبر ایشان به عبدالله الرحمان بن سعید كه از طرف ابن مطیع مأمور میدان سبیع بود رسید به


ایشان پیام فرستاد: اگر می خواهید به مختار ملحق گردید از میدان سبیع عبور نكنید! آنها هم به مختار پیوستند، بالاخره تا صبح سه هزار نفریكه با مختار بیعت كرده بودند به او ملحق شده و اجتماع كردند اول طلوع صبح لشكریان مختار مجهز و آماده بودند [1] .


[1] طبري 619:8 كامل 219:4.